#Gezocht: SEO-tekstschrijver, SEO specialist. Wie kent deze vacatures niet? Maar wat doen ze dan? Ik ging op zoek naar het wondermiddel SEO. Want als ik een nieuwe website bouw is de meest gestelde vraag van mijn klanten: ‘Help mij hoger in Google te komen’.

De afgelopen jaren heb ik voor diverse bedrijven nieuwe websites gebouwd met uiteenlopende webbouwers. Van jonge honden die de vraag van de klant niet begrepen tot gerenommeerde bureaus die vastliepen in hun eigen scrumprocessen. Een enkeling die het begreep: ‘welke bezoeker wil jij op je website krijgen?’ en ‘wat wil je dat die bezoeker op jouw website gaat doen?’. De échte topper – een bureau waar ik nog steeds blij van word – combineerde dat ook nog eens met een goed design, hedendaagse techniek en duidelijke teksten. Nog steeds een 3-in-1-unicum aan bureauzijde als je het mij vraagt, al laat ik mij nog steeds graag verrassen door nieuwkomers of uitblinkers.

Enfin, de websites kwamen er. Naar volle tevredenheid van mijn klanten overigens, maar de Google ranking bleef nog wel eens steken. Dan wordt er al snel geroepen: ‘We moeten meer bloggen’, ‘We moeten het CMS beter inrichten’, ‘Zullen we dan maar gaan adverteren op Google?’. Als je het de bureaus vraagt valt er weinig te sturen in Google of je hebt hele dure systemen nodig. Trucjes zijn er wel, maar werken die dan ook op termijn?

Vandaag volgde ik het online webinar van Robert Jan Hendriks, ook wel de ‘traffic koning’ genoemd. Natuurlijk weet hij alles van het vangen van online leads via het web en het vergoten van je zichtbaarheid op Google, maar het is jammer dat zijn 7 strategieën in de uitwerking wat oppervlakkig bleven. Voor hem een slimme opstap en verkooptechniek om vervolgens zijn eigen betaalde SEO Succes Formule aan de man te brengen. Dat laatste vind ik jammer, al heb ik wel wat opgestoken.

SEO hoeft niet moeilijk te zijn, is niet technisch (sorry webbouwers) en duurt niet lang. De kracht zit hem nog steeds in het woord: de trefwoorden of zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Maar dan juist wel die unieke woorden waar de concurrent niet te vinden is. Bovendien moet de focus liggen op de bezoeker: Wat is zijn probleem? Hoe kun je hem helpen? Hoe kan hij met jou in contact komen? En uiteindelijk moet je de klant èn Google verleiden met onweerstaanbare titels en beschrijvingen. Een koppeling met Facebook Ads kan dan voor nog meer traffic zorgen, want daar zit de clou: hoe meer traffic, hoe hoger in Google.

Ik werd blij van deze inzichten want mijn marcomaanpak is gefocust op de klant van mijn klanten. Wat heeft hij of zij aan jouw fantastische innovatie of product? Als je geen (latente) behoefte invult met je product of dienst zal niemand het kopen, hoe mooi je product ook is. Daar kan zelfs geen uitgekiende marketingcampagne verandering in brengen. Dus wat er ook gebeurt, ik zal nog meer en steeds vaker de klant van mijn klant en zijn wensen en behoeften proberen te doorgronden. SEO is geen wondermiddel, wel een hulpmiddel om jouw klant op unieke wijze te verleiden tot actie.